Laihdutustrendit
Laihdutustrendit tulevat ja menevät. Pysyväksi ilmiöksi povattu karppaus on niin ikään sekin jo väistymässä ja tilalle on muotidieetiksi tulossa gluteeniton ruokavalio. Karppaaminen oli kuitenkin sen verran suuri trendi, että se ehti pistää elintarviketeollisuuden väliaikaisesti päälaelleen, kun voit loppuivat kaupoista ja leipä oli pannassa. Leipomoille karppaaminen oli erityisen haasteellista.
– Viime vuotta varjosti juuri tämä karppausbuumi. Pääsimme kyllä tavoitteeseen, mutta hyvä esimerkki tämän buumin dramaattisuudesta oli, kun lanseerasimme karppileivän. Ensimmäisten viikkojen aikana karppileivän myynti edusti lähes seitsemää prosenttia yrityksen liikevaihdosta, kertoo Porin leivän toimitusjohtaja Timo Valli.
Mallia Amerikasta
Karppausilmiön voimakkuus yllätti osan elintarvikeyrityksistä. Elintarviketeollisuusliiton toimialapäälikkö Elisa Piesalan mukaan laihdututrendeihin on vaikea varautua etukäteen. Elintarvikeyrittäjien täytyy tarkkailla kansainvälisiä ilmiöitä yhä tiiviimmin vastatakseen asiakkaidensa toiveisiin.
– Aika hyvä trendsetteri on se, mitä USA:ssa tapahtuu ja mistä kuluttajat ovat siellä kiinnostuneita. Ne tulevat tänne pienellä viiveellä. Tosin nopeushan on siinä muuttunut, kun ennen saattoi mennä vuosia ennenkuin trendit kantautuivat tänne saakka. Nyt median aktiivisuus ja tiedonvälitys mahdollistaa sen, että saamme lukea täällä tänään, mitä USA:ssa on tapahtunut eilen. Tämä nopeus on se uusi juttu.